dinsdag 3 september 2013

Vive la France met hongerklop

Afgelopen woensdag 28 augustus ben ik met mijn twee collega’s Gerrit en Ytzen op pad gegaan om voor het tweede jaar op rij deel te nemen aan Climbing for Life. Een evenement dat georganiseerd wordt voor het goede doel waarbij het de bedoeling is om de legendarische alpencol ‘De Galibier’ te beklimmen.

Ter voorbereiding had ik in de achterliggende maanden behoorlijk veel klimkilometers gemaakt en voor de zekerheid werd het bezoek aan Frankrijk met een dag vervroegd. De bedoeling hiervan was om de Col d’Ornon en L’Alpe d’Huez te gaan beklimmen. Nu wij toch eenmaal in deze omgeving zouden verblijven wilden wij deze twee bergen graag aan ons palmares toevoegen.

Vooraf werd aangekondigd dat de Col d’Ornon een lekker opwarmertje zou zijn voor de later op de dag te fietsen L’Alpe d’Huez. Nou u kunt van mij aannemen dat een berg die een hoger stijgingspercentage dan 5% met zich meebrengt voor mij geen opwarmertjes meer zijn. Gemiddeld stijgingspercentage: 5.8 %, Afstand: 11.11 km, Hoogteverschil: 643 m. De beklimming ging best ok maar er was toch een behoorlijke inspanning nodig om boven te komen. Eenmaal boven gekomen wordt uiteraard het aanwezige bordje gescoord en vlot begonnen aan de afdaling. In de afdaling zit ik altijd iets gemakkelijker, mijn lichaamsgewicht maakt dat de snelheid die ik naar boven toe te kort kom naar beneden toe ruimschoots gecompenseerd wordt en na een vlotte afdaling rijden wij terug naar Le Bourg d’Oisons om bij te komen en koffie te nuttigen.

Na twee bakken koffie en een banaan beginnen wij rond één uur die middag aan de beklimming van misschien wel de bekendste alpencol de L’Alpe d’Huez. De boekjes, geleerden en websites benoemen veelal de eerste drie zware kilometers. Daarna wordt het minder zwaar……. Ja, ammehoela het gaat van net iets meer dan 10% naar zo’n 8% stijging. Lekker dan….. Die 8% is nog steeds loodzwaar, zeker voor een antiklimmer. Maar ja, je bent op de L’Alpe d’Huez en ja die moet je op je lijstje kunnen zetten …… grrrrrrrr. Na een kleine 10 km klimmen van de in totaal 13 km is de pijp leeg. Helemaal kapot gooi ik nog een gelletje naar binnen maar het is al te laat. Op het tandvlees en volgens mijn twee collega’s als een zombie verder rijdend overleef ik de laatste 3 kilometers. Want ja, ik heb toch zeker niet 1200 km gereisd, vervolgens 10 km geklommen om 3 km voor de top van de bekendste alpencol rechtsomkeert te maken……….. Nee ik klim door als die zombie. Eenmaal boven staan mijn collega’s inmiddels kou te kleumen vanwege de tijd die zij hebben moeten wachten en vangen de afdaling aan. Ik trek een windstopper en regenjack aan tegen de kou en maak ook vrij snel de beslissing om met de afdaling te beginnen. Ook hier geldt weer dat wat ik naar boven te kort kom naar beneden wel wordt gecompenseerd. Eenmaal beneden bij de start van de beklimming ontwaar ik mijn collega’s Gerrit en Ytzen die daar op mij wachten om gezamenlijk naar ons hotel Au bon accueil in Venosc te fietsen. Dit lukt echter niet meer, zodra ik stil kom te staan verkrampt alles in mijn lichaam en ben ik niet meer in staat om te fietsen. Het moet een raar gezicht geweest zijn voor mijn collega’s maar ik was compleet kapot. Omdat verder fietsen er niet in zat voor mij hebben zij het hotel gebeld om mij te komen ophalen. Het mooie was dat de medewerkers van het hotel een Snickers en een fles cola mee hadden genomen en nadat ik hiervan had gegeten en gedronken was ik weer aanspreekbaar. Op de terugreis heb ik een liter cola naar binnen gewerkt en kwam er weer een beetje energie terug in het lichaam. Het lijkt op de alom bekende hongerklop. Na terugkeer in het hotel een warme douche lijkt het ergste leed geleden en pakken wij de spullen in om richting Valmeinier te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten