dinsdag 28 mei 2013

Sella Ronda

Vandaag de Sella Ronda gefietst.
De "Sella Ronda" is een rondje in de Italiaanse Dolomieten over 4 paswegen: de Sellapas (2244 m), Pordoipas (2239 m), Campolongopas (1875 m) en Gardenapas (2121 m).

68 kilometer met 2000 hoogtemeters.

Vanuit Pedraces vertrokken wij vanochtend om 9.30 uur richting Corvara. Rustig infietsen omdat vanuit dit dorp de klim naar de Gardenapas begint. Een prachtige geleidelijke klim van ongeveer 9 km. Vervolgens afdalen en weer klimmen, nu richting de Sellapas. Die voelde wat minder prettig omdat hij minder geleidelijk loopt. Steile en wat minder stijle stukken wisselen elkaar daar af en dat ligt mij niet zo. Boven op de Stella pas pauze en koffie met apfelstrudel (mit sahne). De afdaling die volgde was in het begin erg koud maar later toch wel prettig. Hier kom je ook langs het monument van Fausto Coppi, een legendarische fietser uit Italië. Daar begint ook direct de klim van de bekende Pordoi. Een klim naar een fantastisch punt waar je gevoelsmatig heel klein en nietig bent vanwege het zicht op het Sella massief. Vanaf dit punt een lange overzichtelijke afdaling naar Arabba vanwaar de laatste klim van de dag begint, de Campolongo. Eenmaal boven volgt alleen nog een afdaling naar Corvara en dan naar Pedraces. Moe, ik kan best zeggen heel moe, maar zeker ook enorm voldaan en trots kijk ik terug op mijn mooiste wielerdag in de afgelopen twee jaar dat ik fiets. Wat een prachtige wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten